"FRAGMENT I ET ÅKLE"Ruten er grunnelementet i oppbyggingen av ornamentikken i de gamle norske ruteåklene. Den er også sentral i internasjonal folkekunsttradisjon og i ornamental billedkunst. Dette binder oss sammen i et universelt språk.
Arbeidsmetoden ved å fordype meg i ett tema har preget min kunstproduksjon. Alle motivene er nå, som tidligere, ornamentale og bygget opp i et rutesystem. De siste årene har jeg brodert store billedtepper i kompliserte rutesystem. Nå løsriver jeg ruten, forstørrer og rendyrker dem til monokrome kvadrater. De blir dermed en naturlig konsekvens av fordypning i mitt eget arbeid. Ved at den lille ruten forstørres kan jeg forske i farge, materialbruk og teknikk. Ruten, eller nåtidens piksel er min billedverden. Dataalderens piksel er tom, mens jeg fyller den med bittesmå sting i et samtidig kunstuttrykk gjennom broderi. Jeg minimerer virkemidlene til noen få typer sting og broderer på ulik farget tekstil. Det taktile |
materialet fanger og reflekterer lyset og skaper bevegelse i den ensartete flaten. Underlagsfargene skimrer igjennom og tilfører flaten et subtilt fargespill. Gjennom arbeidet holder jeg fast i det langsomme, insisterende og repeterende, der like gjentagende sting brodert i en farge, beriker flaten. Hver rute har en egenverdi og en historie å fortelle. Det monokrome kvadratet er et mulighetsfelt som avviser mye, men som åpner for mye mer. I prosessen med installasjonen Fragment i et Åkle, har jeg latt kvadratene vende tilbake til rombeformen, et ofte brukt ornament i både orientalsk vev og norske ruteåkler. Det visuelle språkets mor finnes i folkekunsten. I maleriet Sort kvadrat fra 1915, beskriver Kasimir Malevitsj sitt bilde som: Det første skritt i den rene skapelse i kunsten. |
Detaljer av DET SOM PASSERER GJENNOM HÅNDEN:
Detaljer av BLÅ DRØM
Detaljer av ANDROMEDA: